گزارش سرآوا از مدل‌های مختلف صنعت تجارت الکترونیک کالا

سرآوا اینسایت که به عنوان بازوی مطالعاتی و تحقیقاتی شرکت سرآوا فعالیت می‌کند به تازگی گزارشی با عنوان «مطالعه صنعت تجارت الکترونیک کالا» منتشر کرده است.

براساس آنچه در معرفی گزارش آمده، معمولا از صنعت تجارت الکترونیک کالا که صحبت به میان می‌آید، شرکت «آمازون» نامی است که به ذهن متبادر می‌شود. اما این شرکت تنها بخشی از این صنعت عظیم است و بازیگران دیگری با مدل‌های کسب‌وکار متفاوت در حال رشد و گرفتن سهم بازار هستند. سرآوا می‌گوید در این گزارش به معرفی مدل «فضاهای استراتژیک صنعت تجارت الکترونیک کالا» پرداخته است. در این گزارش به کمک مدل‌سازی با ۷ فضای استراتژیک صنعت تجارت الکترونیک آشنا می‌شویم.

در گزارش سرآوا آمده است که اندازه بازار جهانی تجارت الکترونیک کالا براساس گزارش Statista نزدیک به پنج هزار میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۲۱ رسید. تخمین زده می‌شود این بازار در سال‌های آتی نیز به رشد شتابان خود ادامه خواهد داد. چگونه می‌توان بازیگران و صنعت پشت چنین بازاری را تحلیل کرد؟ در واقع سوالاتی که به ذهن می‌رسند از جنس چنین سوالاتی هستند:

– چه میزان از این صنعت شناخت داریم؟

– چقدر با روندهایی که در سالیان اخیر در این صنعت اتفاق افتاده آشنا هستیم؟

– آیا مدل‌های کسب‌وکار جدیدی که در این صنعت به وجود آمده یا در حال به وجود آمدن هستند را می‌شناسیم؟

گزارش سرآوا تنها به بررسی ایکامرس کلاسیک، همچون آنچه از آمازون شناخت داریم بسنده نکرده و مدل‌های نوظهور دیگری که در نقاط دیگر دنیا به موفقیت رسیده‌اند را بررسی کرده است. گزارش سرآوا می‌گوید در ایران به‌منظور خرید و فروش یک کالا بر بستر اینترنت شیوه‌های متنوعی وجود دارد و نام دسته‌بندی‌هایی را می‌شنویم که همه پلتفرم‌ها را پوشش نمی‌دهد. پلتفرم‌هایی همچون B2C، C2C و سوشال، مثال‌هایی هستند که نام آنها زیاد دیده می‌شود، اما تمام این صنعت را پوشش نمی‌دهند.

گزارش سرآوا بیان می‌کند که نسبت خرده فروشی آنلاین به کل خرده فروشی در ایران در مقایسه با دنیا و چین بیانگر پتانسیل نهفته صنعت تجارت الکترونیک کالا در ایران است که هنوز شناسایی نشده.

گزارش سرآوا از صنعت تجارت الکترونیک کالا

گزارش سرآوا می‌گوید ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت آنها نشان ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺮای آن ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮزﺑﻨﺪی نسبتا دﻗﯿﻘﯽ از فضاهای ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﮐﺎﻻ ﺑﺮﺳﯿﻢ، ﮐﺎﻓﯽ اﺳﺖ از ﻣﯿﺎن دهﻫﺎ ﻓﺎﮐﺘﻮر ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﺻﻨﻌﺖ، ﺑﺮ ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ اﺳﺎﺳﯽ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﮐﻨﯿﻢ: ماهیت پلتفرم (Platform Identity)، تنوع محصول (Assortment) و نوع فروشنده (Seller’s Type).

گزارش سرآوا مدل تجارت الکترونیک کالا در دنیا را با معرفی هفت فضای استراتژیک به شکل زیر تقسیم‌بندی کرده است. برای هر مدل مثال آن نیز ذکر شده است. در واقع این مرزبندی‌ها نشان می‌دهد تمامی بازیگران تجارت الکترونیک جهان در یک چارچوب و استراتژی فعالیت نمی‌کنند.

گزارش سرآوا از صنعت تجارت الکترونیک کالا

گزارش سرآوا مدل‌های مختلف تجارت الکترونیک کالا را براساس فاکتورهای گوناگون مورد بررسی قرار داده است. پلتفرم‌های کلاسیک عمومی (آمازون)، بازارهای انبوه (تائوبائو) و نیازمندی‌های کالا (کرگزلیست) ارزش‌های زیر را دارا هستند:

گزارش سرآوا از صنعت تجارت الکترونیک کالا

گزارش سرآوا پس از مدل‌سازی و بررسی فاکتورها و ارزش‌های بازیگران صنعت تجارت الکترونیک دنیا، به بررسی بازار تجارت الکترونیک ایران نیز پرداخته است و بازیگران اصلی آن در فضای مدل‌های گزارش را به تصویر کشیده است:

گزارش سرآوا از صنعت تجارت الکترونیک کالا

فایل کامل گزارش «مطالعه صنعت تجارت الکترونیک کالا» سرآوا را از اینجا دریافت کنید.

link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای دیوار و شیپور تا نماوا

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۰ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
فناپ

پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها توسط فناپ‌تلکام در اهواز اجرا می‌شود

فناپ‌تلکام در راستای نهضت جهادی فیبرنوری، ابرپروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) را در شهر اهواز اجرا می‌کند. به گزارش روابط‌عمومی شرکت فناپ‌تلکام،
فناپ‌تلکام در راستای نهضت جهادی فیبرنوری، ابرپروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) را در شهر…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

آموزش و آگاهی در آکادمی نوبیتکس

رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه شده، اما ورود به این بازارها برای افراد تازه‌کار، چالش‌برانگیز و پیچیده است و
رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه…
ایرانسل

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری ایده‌ها و نوآوری‌های این رویداد حضور دارد. به گزارش روابط عمومی
ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم