تغییر استراتژی معاملاتی ایرانی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال

دوج‌کوین محبوب‌ترین رمزارز در بین ایرانی‌هاست. براساس اطلاعاتی که در گزارش سال ۲۰۲۲ نوبیتکس منتشر شده، ۱۸درصد از دارایی‌های رمزارزی موجود در کیف پول کاربران این پلتفرم مربوط به دوج‌کوین است و این میم‌کوین مثل سال قبل در صدر توجهات سرمایه‌گذاران ایرانی بازار رمزارز قرار گرفته است. آنطور که نوبیتکس در گزارش سالانه خود به آن اشاره کرد، تتر با سهم ۱۴درصدی و بیت‌کوین و اتریوم هر کدام با سهم ۱۱درصدی در رتبه‌های بعدی محبوب‌ترین رمزارزها قرار دارند و بیشترین سهم را از سبد رمزارزی سرمایه‌گذاران ایرانی به خود اختصاص داده‌اند.

 

دوج‌کوین و رفاقت دیرینه

این دومین سال است که چنین گزارشی از بازار رمزارزها در ایران منتشر می‌شود. اگر داده‌های سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ را با هم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که دوج‌کوین از قدیم‌الایام در دل ایرانیان جا داشته اما در موارد دیگر، شاهد کوچ کاربران از رمزارزهایی مثل بیت‌کوین و اتریوم به استیبل‌کوین تتر هستیم. چراکه براساس گزارش سال قبل نوبیتکس، بعد از دوج‌کوین با سهم ۱۷درصدی، بیت‌کوین و اتروم هر کدام با سهم ۱۴درصدی بیشترین جایگاه را در سبد رمزارزی ایرانیان داشتند.

مقایسه ترکیب سبد دارایی‌های نگهداری شده در کیف پول سرمایه‌گذاران ایرانی بازار رمزارزها در دو مقطع زمانی پایان سال ۲۰۲۱ و پایان سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد در سال سخت رمزارزها، استراتژی معاملاتی ایرانی‌ها تغییرات قابل توجهی داشته است و در این بین تنها دوج‌کوین در همان جایگاه همیشگی یعنی رتبه اول بیشترین سهم از سبد دارایی‌ها حاضر شده.

 

 

بیت‌کوین و اتریوم؛ جایگاه‌های از دست رفته

بر اساس گزارش سال نوبیتکس، در ۲۰۲۲ شاهد کاهش سه واحد درصدی سهم بیت‌کوین و اتریوم از سبد سرمایه‌گذاران ایرانی بوده‌ایم که این موضوع تا حدود کمی می‌تواند به کاهش قیمت کوین‌های رهبر بازار مربوط باشد و بخش دیگر آن ممکن است به دلیل عدم تمایل ایرانی‌ها به نگهداری طولانی مدت بیت‌کوین و اتریوم باشد. به طوری که احتمالا هر ایرانی در سال ۲۰۲۲ به طور میانگین ۲۲درصد از دارایی‌های بیت‌کوین و اتریومی خود را فروخته و به رمزارزهای دیگر تبدیل کرده است.

 

استقبال از تتر شگفتی‌ساز

تتر در بین رمزارزهای مختلف بیشترین تغییر جایگاه را در سبد سرمایه‌گذاران ایرانی بازار رمزارزها دارد. در سال ۲۰۲۱ حدود هفت درصد از کیف پول کاربران نوبیتکس به تتر اختصاص داشت اما این رقم در پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۴ درصد رسیده و نشان می‌دهد سهم تتر از سبد رمزارز ایرانی‌ها تقریبا دو برابر شده است. همین موضوع است که باعث شده تتر به جایگاه دوم بعد از دوج‌کوین به عنوان محبوب‌ترین رمزارز بین ایرانی‌ها برسد. استیبل‌کوینی که ارزش آن معادل یک دلار است و برای مردم دیگر کشورها جنبه سرمایه‌گذاری ندارد، اما اینطور که پیداست در ایران شرایط فرق می‌کند. البته باید به این نکته هم توجه کرد که دارندگان تتر بعضا کسانی هستند که دارایی‌های رمزارزی خود را در بازار نزولی فروخته و منتظر ایجاد فرصتی برای ورود مجدد به بازار و خرید دیگر رمزارزها هستند.

 

کاردانو و شیبا به دنبال سهم‌خواهی از سبد ایرانیان

ادا کاردانو در پایان سال ۲۰۲۱ بین چهار رمزارز محبوب ایرانیان قرار داشت. شبکه‌ای سریع با رمزارزی پرکاربرد که ۱۱درصد سبد سرمایه‌گذاری رمزارزی ایرانی‌ها را به خود اختصاص داده بود اما بعد از گذشت یک سال تنزل رتبه آن باعث شد کاردانو جایگاه خود را به شیبا، دیگر میم‌کوین محبوب ایرانیان تحویل دهد. براساس گزارشی که نوبیتکس منتشر کرده، سهم کاردانو از سبد دارایی رمزارزی کاربران این پلتفرم از ۱۱درصد به پنج درصد کاهش پیدا کرده است. این موضوع باعث شده شیبا از کاردانو جلو بزند و با سهم ۹درصدی از سبد دارایی کاربران در پایان ۲۰۲۲، به پنجمین رمزارز محبوب بعد از دوج‌کوین، تتر، بیت‌کوین و اتریوم تبدیل شود.

 

ترون چطور رقبایش را پشت سر گذاشت؟

در پایان سال ۲۰۲۱ ترون جایگاه چندانی در سبد دارایی رمزارزی ایرانیان نداشت و با سهم سه درصدی در رتبه دهم ایستاده بود، اما در پایان ۲۰۲۲ شرایط فرق کرده است. آنطور که گزارش سال نوبیتکس نشان می‌دهد، ترون توانسته با پشت سر گذاشتن پولکادات و بایننس‌کوین به جایگاه هشتم ارتقا پیدا کند و جزو معدود رمزارزهایی باشد که سهمش از سبد دارایی‌های رمزارزی ایرانی‌ها در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا می‌کند. به جز ترون تنها تتر و دوج‌کوین چنین امتیازی را در ۲۰۲۲ کسب کرده‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد کاربران نوبیتکس در سال میلادی گذشته اغلب تتر، دوج و ترون خریده و دست به فروش دیگر رمزارزها از جمله بیت‌کوین و اتریوم زده‌اند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

فناپ

اسمایلینو گزارش «هوش مصنوعی زاینده برای مدیران عامل» را با حمایت فناپ منتشر کرد

اسمایلینو آموزش و ترویج علم را مأموریت اصلی مسئولیت اجتماعی خود قرار داده و در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد. ازجمله این فعالیت‌ها تدوین و تهیه گزارش “هوش…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم