لایحه عفاف و حجاب؛ جریمه ۱۵ درصدی از سود سالانه در انتظار پلتفرم‌های متخلف

براساس ماده‌ای از لایحه عفاف و حجاب که در مجلس به تصویب رسید، پلتفرم‌های کاربرمحور موظفند با بهره از سازوکارهای انسانی و هوشمند، مانع انتشار محتوای مروج یا مبلغ بی حجابی یا بدپوششی شوند و در صورت انتشار، این محتواها باید طی ۱۲ ساعت حذف شوند، همچنین سکوهای متخلف در بار نخست به جزای نقدی معادل ۳ تا ۱۰ درصد سود حاصل از درآمد سالانه و در صورت تکرار به جزای نقدی معادل ۷ تا ۱۵ درصد سود سالانه محکوم می‌شوند.

لایحه عفاف و حجاب امروز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه در مجلس به تصویب رسید و در ماده ۴۲ این لایحه، به مقررات پلتفرم‌ها در این حوزه اشاره شده که در ذیل آمده است:

همه سکوهای کاربر محور موظفند سازوکارهای انسانی و هوشمند تعدیل محتوا را مورد مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی یا سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) پیاده سازی و اجرا نمایند و از این طریق مانع انتشار محتوای مروج یا مبلغ برهنگی بی عفتی بی حجابی یا بدپوششی شوند و محتواهای مزبور را حداکثر ظرف مدت دوازده ساعت حذف کنند.

در صورت اهمال در پیاده‌سازی و اجرای این ساز و کارها، ضابطان مطابق صلاحیت‌های قانونی خود حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پس از کشف، مکلفند پس از مستندسازی محتواهای ناقض قانون را حذف و پرونده را جهت تعیین تکلیف به مرجع قضائی ارسال کنند، سکوی متخلف به جزای نقدی معادل سه تا ده درصد (۱۰) سود حاصل از درآمد سالانه و ممنوعیت از تبلیغات از یک تا سه ماه و حذف محتواهای ناقض قانون و در صورت تکرار به جزای نقدی معادل هفت تا پانزده درصد (۱۵) سود حاصل از درآمد سالانه و ممنوعیت از تبلیغات از یک تا سه ماه و حذف محتواهای ناقض قانون، محکوم می شود.

در تبصره ای از این ماده آمده است:

چنانچه در سکوهایی که کاربر محور نیستند محتوایی پخش یا منتشر شود که به نحوی برهنگی بی عفتی، بی حجابی یا بدپوششی را ترویج یا تبلیغ کند سکوی متخلف به جزای نقدی معادل هفت تا پانزده درصد (۱۵٪) سود حاصل از درآمد سالانه و ممنوعیت از تبلیغات از یک تا سه ماه و حذف محتواهای ناقض قانون و در صورت تکرار به جزای نقدی معادل پانزده تا بیست و پنج درصد (۲۵٪) سود حاصل از درآمد سالانه و ممنوعیت از تبلیغات از یک تا سه ماه و حذف محتواهای ناقض قانون محکوم می‌شود. صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حسب مورد مکلفند از پخش محتواهای مذکور ممانعت کنند. سکوها موظفند حداکثر ظرف مدت دوازده ساعت محتوای مذکور را حذف نمایند، در غیر این صورت مرجع قضائی موظف است با اعلام دستگاههای مذکور حداکثر ظرف مدت یک هفته قرار توقف پخش را صادر نماید.

براساس ماده ۵۲ لایحه عفاف و حجاب که امروز به تصویب رسید، تاکسی‌های اینترنتی باید ظرف ۲ ماه امکان گزارش‌دهی بدحجابی را در سامانه‌های‌شان برای رانندگان فراهم کنند. این خودروها در صورت تخلف، ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد، اما در صورتی که راننده گزارش نقض احکام این قانون توسط مسافر را به سامانه ارسال کند، از پرداخت جریمه معاف می‌شود. همچنین این پلتفرم‌ها موظفند ارتباط آنلاین ماموران فراجا با سامانه‌شان را فراهم کنند. پلتفرم‌های متخلف به پرداخت جزای نقدی معادل سه ماه سود ناشی از درآمد سکو محکوم می‌شوند.

link

مطالب مرتبط

خبرها

گزارش «فوتبالی» منتشر شد

به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک مجموعه کامل از اخبار و ویدیوها و پخش و پوشش زنده مسابقات و سرگرمی‌های فوتبالی را در
به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای دیوار و شیپور تا نماوا

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۰ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
فناپ

پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها توسط فناپ‌تلکام در اهواز اجرا می‌شود

فناپ‌تلکام در راستای نهضت جهادی فیبرنوری، ابرپروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) را در شهر اهواز اجرا می‌کند. به گزارش روابط‌عمومی شرکت فناپ‌تلکام،
فناپ‌تلکام در راستای نهضت جهادی فیبرنوری، ابرپروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) را در شهر…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

آموزش و آگاهی در آکادمی نوبیتکس

رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه شده، اما ورود به این بازارها برای افراد تازه‌کار، چالش‌برانگیز و پیچیده است و
رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم