نشست «آشنایی با قوانین جدید دانش‌بنیان» در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد

نشست «آشنایی با قوانین جدید دانش‌بنیان، حمایت‌های مالیاتی و تسهیلات صندوق نوآوری» در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این رویداد که توسط مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران برپا شده بود، جمع کثیری از فعالان اکوسیستم نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها حضور داشتند و علاوه بر شنیدن سخنان کارشناسان و متخصصان این حوزه، سوالات خود را نیز با آنها در میان گذاشتند و پاسخ گرفتند.

این نشست با حضور رضا اسدی‌فرد، رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روح‎‌اله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی و شهاب جوانمردی و فرزین فردیس از اعضای هیات رئیسه اتاق تهران برگزار شد و طی آن، صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان اقتصادی حاضر، با برخی مفاد قانون جهش تولید دانش‌بنیان و حمایت‌های مالیاتی از شرکت‌های دانش‌بنیان که مصوب این قانون است، آشنا شدند.

در آغاز این نشست رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با اشاره به رویدادهایی که توسط این مرکز و در راستای خدمات‌رسانی به فعالان حوزه فناوری و نوآوری برگزار شده است، از تداوم این دست همایش‌ها و نشست‌ها سخن گفت. سحر بنکدارپور عنوان کرد که با توجه به نیاز مبرم فضای استارت‌آپی و دانش‌بنیان به تعدیل و تطبیق مقررات با شرایط روز، حذف مقررات زائد و رگولاتوری پویا، این نشست محملی برای بررسی چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان با مقررات موجود و آگاهی بیشتر آنها از ظرفیت‌های کنونی قوانین حاکم بر این حوزه است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ادامه فرزین فردیس با اشاره به پیشنهادهای اتاق بازرگانی تهران در دوره گذشته هیات نمایندگان برای تدوین آئین‌نامه‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان، تصریح کرد که به‌رغم گذشت چند سال از تصویب این قانون و شور و شوق اولیه برای اجرای آن، هنوز استفاده از این قانون مترقی برای بخش‌خصوصی جا نیفتاده است، از این رو، به نظر می‌رسد که اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی از این قانون در شرایط کنونی ضروری است. شهاب جوانمردی دیگر عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز بخش‌هایی از قانون جهش تولید دانش‌بنیان را تشریح و در رابطه با مشوق‌های مالیاتی این قانون توضیحاتی ارائه کرد.

هم‌چنین رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سخنانی با اشاره به ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، یادآور شد که طبق این ماده از قانون، حمایت‌ها به فعالیت‌های دانش‌بنیان تسری پیدا کرده و صرفا شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان ملاک بهره‌مندی از حمایت‌های مربوط به این قانون نیستند.

رضا اسدی‌فرد همچنین تصریح کرد که طبق ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، اگر در مواردی که بخش خصوصی می‌تواند فعالیت کند، بخش دولتی از حضور در آن حوزه منع شده‌است. او همچنین از امکان ثبت پروژه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان روی سامانه اعتبار مالیاتی خبر داد و با بیان اینکه هزینه اجرای این پروژه‌ها، به اداره مالیات اعلام و از مالیات قطعی شرکت صاحب پروژه کسر می‌شود، این پروژه‌ها پس از تصویب، هزینه اجرای آن پرداخت می‌شود، تصریح کرد که هر سال، دو بار فراخوان ثبت پروژه‌های تحقیق و توسعه اعلام می‌شود و فراخوان دوم نیز آبان ماه امسال صادر و اعلام خواهد شد.

علی شجاع‌مرادی، کارشناس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز در این جلسه درباره حمایت‌های مالیاتی در اکوسیستم دانش‌بنیان‌ها توضیحاتی ارائه داد. وی همچنین توضیحاتی در رابطه با سرفصل‌های هزینه‌کرد طرح‌های تحقیق و توسعه دانش‌بنیان مطرح و فرآیند ارزیابی‌های مربوط به آن را برای حاضران تشریح کرد.(فایل ارائه شده توسط علی شجاع‌مرادی در انتهای این خبر قابل دریافت است.)

تسهیلات پنج همتی قرض‌الحسنه برای دانش‌بنیان‌ها

در ادامه این نشست، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی به ارائه توضیحاتی در رابطه با روش‌های تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از این صندوق پرداخت. به گفته وی، طی امسال، اعتباری به میزان ۵ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان تا سقف ۳ میلیارد تومان مصوب شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت این تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

روح‌اله ذوالفقاری همچنین از دیگر خدمات این صندوق را ارائه ضمانت‌نامه‌های گمرکی و انواع ضمانت‌نامه‌ها از محل صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد و خبر داد که به زودی نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکی برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق انواع عقود مشارکتی ایجاد خواهد شد.

در پایان این نشست نیز صاحبان شرکت‌های دانش بنیان که در طبقات هشتم و اول ساختمان شماره یک برای حضور در این جلسه حاضر شده بودند به طرح پرسش‌های خود از اعضای پانل پرداختند و پاسخ به سوالات را دریافت کردند.

دریافت فایل ارایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مورد حمایت‌های مالیاتی

 

منبع: سایت اتاق بازرگانی تهران

link

مطالب مرتبط

ایرانسل

آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی افتتاح شد. به گزارش روابط
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

واریز و برداشت دای (DAI) و یو اس دی (USDC) با کارمزد کمتر در نوبیتکس

امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در شبکه آربیتروم و پالیگان، کارمزد نقل و انتقال این رمزارزها در نوبیتکس راه کاهش داد. شبکه آربیتروم
امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در…
خبرها

معاون علمی و ‌فناوری رییس‌جمهور: کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود اعلام کرد این دید غلطی است که برخی فضا را به گونه‌ای درست می‌کنند که حاکمیت به دنبال
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود اعلام کرد این…
اسنپ

اعلام نتایج طرح اسنپ برای کودکان مناطق کم‌برخوردار

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد. به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای
اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم