مشارکت ۵۰۰ میلیون تومانی اسنپ در طرح توسعه‌ گروه‌های خودیار زنان

نوروز ۱۴۰۲، اسنپ در راستای مسئولیت اجتماعی خود طرحی را با همکاری بنیاد توسعه‌ کارآفرینی زنان و جوانان برای توسعه‌ گروه‌های خودیار زنان در چابهار و شهرستان دشتیاری آغاز کرد. در این طرح که جایگزین هدیه‌های مرسوم نوروزی اسنپ شد، این شرکت در مجموع مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای تامین هزینههای طرح توسعهگروههای خودیار زنان سوزندوز از طرف دریافت‌کنندگان هدیه پرداخت کرد.

به گفته روابط عمومی اسنپ، این طرح با هدف توان‌افزایی اقتصادی و اجتماعی زنان حاشیه‌نشین چابهار و دشتیاری از طریق آموزش هنر سوزن‌دوزی و در مناطق حاشیه‌نشین کمب شهر چابهار و روستای کرمبل خداداد و شهر نگور در بخش دشتیاری اجرا شده است.

بیش از هزار نفر-ساعت آموزش برای ۱۰۶ زن سوزن‌دوز

اسنپ توانست با مشارکت در این طرح به آموزش و توان‌افزایی ۱۰۶ زن سوزن‌دوز عضو گروه‌های خودیار حاشیه‌ شهرستان چابهار و دشتیاری با برگزاری هزار و ۲۹ نفر-ساعت کارگاه آموزشی کمک کند.

در این طرح پس از نیازسنجی آموزشی، وضعیت موجود گروه‌های خودیار ارزیابی و به همه‌ ذی‌نفعان محلی و گروه‌های خودیار برای آغاز دور جدیدی از فعالیت‌ها اطلاع‌رسانی شد. در مجموع تنها در مدت شش ماه کارگاه‌هایی با موضوعات مختلف در منطقه و توسط تسهیلگران متخصص برگزار شد. از جمله این کارگاه‌ها می‌توان به ۶۳۱ نفر-ساعت کارگاه‌‌ آموزش‌های فنی تکمیلی به‌منظور توسعه‌ کیفیت و تنوع‌بخشی به کالاهای تولید شده توسط زنان با سرفصل‌هایی همچون سوزن‌دوزی پرکار، خیاطی مقدماتی و پیشرفته، بلوچی‌دوزی، آسترکشی و رنگ‌شناسی؛ ۴۴۸ نفر-ساعت کارگاه آموزشی در مورد اهمیت و تاثیر گروه‌های خودیار در بهبود معیشت و اصول و ضوابط گروه‌های خودیار و الزامات کار گروهی و ۳۸۰ نفر-ساعت کارگاه آموزشی با موضوعاتی همچون اهمیت و تاثیر صندوق پس‌انداز خرد جمعی در پیشرفت کسب‌و‌کار جمعی و اصول و ضوابط صندوق پس‌انداز خرد اشاره کرد.

۱۲۲ نفر-ساعت کارگاه آموزشی خودآگاهی و عزت‌‌نفس با هدف توسعه‌ مهار‌ت‌های اجتماعی و فردی اعضای گروه‌های خودیار و ۸۰ نفر-ساعت کارگاه آموزشی در مورد مزیت تولیدی و بهای تمام شده از دیگر موضوعات ارائه شده محسوب می‌شود.

تسهیلگران در این طرح اموری همچون شبکه‌سازی، ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی اعضای گروه، توسعه‌ مهارت‌های ارتباطی آن‌ها، شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های محله، کمک به برقراری ارتباط با نهادهای عمومی و دولتی جهت گرفتن امتیاز برای گروه، کمک به ارتقای کیفیت محصولات تولیدشده و شناسایی بازار فروش برای محصولات را آموزش می‌دهند و در نهایت اعضای گروه را به سمت توانمند شدن به گونه‌ای که بتوانند بدون تسهیلگر همه‌ فعالیت‌های مربوط به کسب و کار خود را پیش ببرند هدایت می‌کنند.

با اجرای این طرح اسنپ به تامین‌ هزینه‌های مربوط به اعزام تسهیلگران متخصص و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ایجاد و تثبیت گروه‌های خودیار زنان سوزن‌دوز منطقه کمک کرد. تخصیص هزینه‌های مربوط به هدایای مرسوم سازمانی به طرح توسعه‌ اجتماعی از جمله اقدامات مسئولیت اجتماعی این شرکت است.

حاشیه‌نشینی در شهرستان چابهار

آنطور که خبرگزاری ایرنا گزارش می‌دهد حاشیه‌نشینی از معضلات مهم در طول ۳۱ سال گذشته شهر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان است که پس از ایجاد منطقه آزاد و راه‌اندازی واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک روز به روز بر جمعیت حاشیه‌نشین آن افزوده شده است. بر اساس آمارها، چابهار با بیش‌ از ۷۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در ۱۴ سکونتگاه غیررسمی از مناطقی است که در مقایسه با جمعیت خود بیشترین شمار حاشیه‌نشینی را در کشور دارد و حتی جمعیت سکونتگاه‌های غیر رسمی آن از جمعیت حاشیه‌نشینی مراکز برخی استان‌ها بیشتر است. یکی از راهکارهای قابل اجرا برای کمک به بهبود مسائل حاشیه‌نشینان توان‌افزایی اجتماع‌محور آن‌هاست.

بنیاد توسعه‌ کارآفرینی زنان و جوانان با تشکیل گروه‌های خودیار از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در منطقه آغاز کرده است. در نهایت دو نهاد بومی با عنوان «خانه‌ هدی کمب» در سال ۱۳۹۸ و «خانه‌ هدی نگور» در سال ۱۳۹۹ تشکیل شده است. این بنیاد همواره تلاش کرده است تا با توان‌افزایی زنان ساکن این مناطق به توسعه‌ پایدار محله‌ای دست یابد.

گروه‌های خودیار راهی برای دستیابی به توسعه‌ محلی

بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان همواره به دنبال تحقق توسعه‌ جامعه‌ محلی با تمرکز بر ایجاد گروه‌های خودیار و کسب‌و‌کار خرد جمعی محلی بوده است. زمینه‌ فعالیت اقتصادی در گروه‌های خودیار این بنیاد به‌طور مشخص حول محور سوزن‌دوزی است. در گروه‌های خودیار اقداماتی همچون تشکیل صندوق‌های پس‌انداز، آموزش‌های فنی و تولیدی، آموزش کسب‌و‌کار خرد محلی و ارائه‌ خدمات حمایت درمانی، آموزش به کودکان و بهبود وضعیت محله انجام می‌شود.

link

مطالب مرتبط

ایرانسل

آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی افتتاح شد. به گزارش روابط
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، با حضور ایرانسل توسط رئیس‌جمهوری، برای…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

واریز و برداشت دای (DAI) و یو اس دی (USDC) با کارمزد کمتر در نوبیتکس

امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در شبکه آربیتروم و پالیگان، کارمزد نقل و انتقال این رمزارزها در نوبیتکس راه کاهش داد. شبکه آربیتروم
امکان واریز و برداشت استیبل کوین های دای (DAI)  و یو اس دی سی (USDC) در…
خبرها

معاون علمی و ‌فناوری رییس‌جمهور: کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود اعلام کرد این دید غلطی است که برخی فضا را به گونه‌ای درست می‌کنند که حاکمیت به دنبال
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری خود اعلام کرد این…
اسنپ

اعلام نتایج طرح اسنپ برای کودکان مناطق کم‌برخوردار

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد. به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای
اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم