بررسی قابلیت “تخمین قیمت خودرو” در سایت دیوار

خرید و فروش ماشین برای خریدار و فروشنده بدون دردسر نیست. در دو سال اخیر با افزایش مداوم قیمت خودرو، خریداران بیشتر به خودروی کارکرده روی آورده‌اند. اما تخمین قیمت این خودروها، به عوامل زیادی وابسته است که خریدار به تنهایی قادر به کشف قیمت نیست. خریدار همیشه دغدغه‌اش این است که یک ماشین سالم بخرد، فروشنده نیز می‌خواهد خودروی خود را به اصطلاح “به قیمت” بفروشد. از سوی دیگر با تغییر مداوم و بی‌ثباتی قیمت، تخمین درست و دقیق قیمت‌ خودرو کارکرده به سختی انجام می‌شود و به همین دلیل معمولا کلاهبرداری در بازار خرید و فروش خودرو بیشتر به چشم می‌خورد. “سایت دیوار” با کمک فناوری هوش مصنوعی ابزار آنلاین “تخمین قیمت خودروی کارکرده” را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده است. برخی کاربرانی که از این قابلیت سایت دیوار برای خرید خودرو استفاده کرده‌اند، از آن رضایت دارند. به‌اعتقاد این کاربران، بانک اطلاعاتی که دیوار برای خرید خودرو کارکرده در اختیار متقاضی قرار می‌دهد، او را از جست‌وجو در بازار فیزیکی خودرو تا حدودی بی‌نیاز می‌کند.

 

تعیین قیمت واقعی خودرو به عوامل زیادی مانند کارکرد خودرو، سال ساخت، وضعیت بدنه و رنگ، شرایط بازار و میزان معاملات بستگی دارد. با توجه به اینکه متقاضی خرید خودرو، کارشناس نیست و قاعدتا نمی‌تواند به تمام ویژگی‌های خودرویی که قرار است بخرد اشراف داشته باشد، لازم است فروشنده نقص‌های احتمالی را به اطلاع خریدار برساند؛ در غیر این‌صورت تشخیص ایرادات برای خریدار سخت خواهد بود. به گفته برخی کاربران، با توجه به اینکه “تخمین قیمت خودرو” در دیوار به‌صورت آنلاین و براساس اطلاعاتی است که فروشنده ارائه یا در اختیار خریدار قرار می‌دهد، بنابراین اگر این اطلاعات نادرست باشد، تخمین قیمت نیز به قیمت واقعی نزدیک نیست. بنابراین محاسبهٔ آنلاین و تخمین قیمت خودرو کارکرده ممکن است خطا داشته باشد و نمی‌تواند معیار کاملا دقیقی برای انجام معامله باشد. در عین حال برخی فعالان بازار خودرو معتقدند،با اینکه ابزار “تخمین قیمت خودرو” ممکن است اشکالاتی داشته باشد، اما در هر صورت با توجه به آشفتگی بازار خودرو، ابزار “تخمین قیمت خودرو” فضایی شفاف  را برای خرید و فروش خودرو کارکرده فراهم می‌کند. این فضا زمینه قیمتی را در اختیار متقاضی و فروشنده قرار می‌دهد و باعث می‌شود خریدار آگاهی نسبی از قیمت خودروی مورد نظرش پیدا کند و فروشند نیز قیمتی که ارائه می‌هد فاصله زیادی با قیمت واقعی نداشته باشد.

 

به گفته یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در شرق تهران، ابزار “تخمین قیمت خودرو” سایت دیوار، برآورد قیمت را براساس داده‌های معاملات واقعی که انجام می‌شود ارائه می‌کند؛بنابراین می‌توان امیدوار بود که تخمین قیمت با‌دقت انجام شده است. بر‌اساس اطلاعاتی که سایت دیوار از برنامه تخمین قیمت خودرو ارائه داده است “این ابزار دقت متفاوتی برای برندهای مختلف دارد و به عواملی مثل تعداد معاملات انجام‌شده و نوسانات بازار وابسته است. برای اطمینان از اینکه تخمین‌های ارائه‌شده دقیق بوده و باعث گمراهی کاربر نمی‌شوند، این تخمین تنها برای برندمدل‌هایی ارائه می‌شود که دقت کافی داشته باشند.”

 

نحوه محاسبه

 

برای استفاده از  ابزار آنلاین تخمین قیمت خودروی کارکرده دیوار کابران می‌توانند با مراجعه به  صفحه تخمین قیمت خودرو کارکرده سایت دیوار اطلاعات مربوط به برند، سال تولید (مدل)، کارکرد، رنگ و وضعیت بدنه را وارد کنند. بعد از این مرحله، سامانه قیمت خودرو را محاسبه می‌کند و در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.در این سامانه همچنین قیمت روز خودرو صفر، مشخصات فنی و مقایسه عملکرد خودروهای مختلف نیز در دسترس کاربران قرار دارد. این ابزار کاربران را از مراجعه حضوری به بازار بی‌نیاز کرده است.در بازار فیزیکی خریدار با قیمت‌های متفاوتی برای یک خودرو مواجه می‌شود که تفاوت زیادی با هم دارد و تصمیم‌گیری را برای خرید مشکل می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد ابزار تخمین آنلاین قیمت خودرو سرویسی است که تلاش کرده فضای اعتماد و پیشگیری از مشکلات احتمالی در بازار فیزیکی خودرو را برای متقاضی کاهش دهد.

 

برنامه‌های جدید

«ابزار تخمین قیمت خودرو» تلاش دارد تا قیمتی منصفانه را به کاربران ارائه دهد. این قیمت  با توجه به قیمت معاملات خودرویی  که در بازار انجام ‌می‌شود به دست می‌آید. بر این اساس با توجه به معاملاتی که در روزهای گذشته انجام گرفته تخمین قیمت مدل‌های مختلف خودرو  به‌صورت قیمت بالا، منصفانه و قیمت پایین به نمایش گذاشته می‌شود. اگر فروشنده قیمت خودرو را بسیار بالاتر یا پایین‌تر از عرف معاملات خرید و فروش آن مدل خودرو تعیین کند، چنانچه این قیمت‌گذاری، به قصد قیمت‌سازی باشد، قیمت خودرو مورد نظر در سایت “غیرقابل نمایش” می‌شود. این قابلیت در حال حاضر برای برخی مد‌ل‌های خودرو ارائه شده است و به گفته مسئولان سایت دیوار برنامه این است که مدل‌های پرطرفدار خودرو در بازار تحت پوشش این برنامه قرار بگیرد.

link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از افتتاح فروشگاه فیزیکی دیجی‌کالا تا سرویس بین‌المللی گروه اسنپ

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۳ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
فیدیلیو

فیدیلیو، رقیب تازه نفس اسنپ فود از راه رسید

«فیدیلیو» که یک پلتفرم پرسابقه‌ی راهنما و نقد و بررسی رستوران‌ها و کافه‌هاست، اعلام کرد که به طور رسمی وارد حوزه سفارش آنلاین غذا شده است. پیشتر گزارش‌هایی مبنی
«فیدیلیو» که یک پلتفرم پرسابقه‌ی راهنما و نقد و بررسی رستوران‌ها و کافه‌هاست، اعلام کرد که…
دیوار

مراسم روز جهانی دسترس پذیری توسط دیوار برگزار شد

پنجشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مراسمی به مناسبت «روز جهانی آگاهی از دسترس‌پذیری» توسط دیوار برگزار شد. حسام آرمندهی، هم‌موسس دیوار و کافه‌بازار در این
پنجشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مراسمی به مناسبت «روز جهانی آگاهی از دسترس‌پذیری» توسط…
اسنپ

اسنپ دکتر سرویس بین الملل خود را معرفی کرد

اسنپ‌دکتر سرویس خارج از مرزهای خود را با نام «اسنپ‌کلینیک» معرفی کرد. این سرویس که هنوز به طور رسمی کار خود را آغاز نکرده، مختص ایرانیان خارج از کشور طراحی شده و نرخ
اسنپ‌دکتر سرویس خارج از مرزهای خود را با نام «اسنپ‌کلینیک» معرفی کرد. این سرویس که هنوز…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم