دیوار و کاربران؛ دست در دست هم علیه کلاهبرداران

دیوار برای افزایش امنیت معامله‌های کاربران و جلوگیری از فعالیت کلاهبرداران، اقدام‌هایی جدی را در پیش گرفته و امکانات جدیدی را به پلتفرم خود اضافه کرده است. بدون شک اثرگذاری این اقدام‌ها زمانی بیشتر خواهد شد که آگاهی کاربران به روش‌های کلاهبرداری نیز افزایش پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی دیوار، فراهم‌سازی شرایط برای معامله‌ها و تعامل‌های امن و راحت کاربران،‌ از اصلی‌ترین هدف‌ها و ارزش‌های دیوار است. بر همین اساس، جلوگیری از فعالیت افراد متخلف در دیوار، از جدی‌ترین برنامه‌های تیم‌های فنی و محصولی دیوار است. در این مسیر ما تلاش می‌کنیم همزمان با اجرای این اقدام‌ها در پلتفرم، آگاهی کاربران خود به رایج‌ترین و جدیدترین روش‌های کلاهبرداری را نیز افزایش دهیم. چرا که برخی از افراد متخلف با روش‌هایی،‌ کلاهبرداری از کاربران را در فضاهایی خارج از پلتفرم اجرا می‌کنند، که این اتفاق، امکان رسیدگی دیوار به این تخلف‌ها را ناممکن و شرایط را برای برخورد مناسب با متخلفان -مانند مسدودسازی حساب کاربری آن‌ها- سخت می‌کند. بر همین اساس، ما در دیوار اجرای کمپین‌های آگاه‌سازی را از وظایف خود می‌دانیم.

در ادامهٔ این مطلب، بخشی از اقدام‌های دیوار در راستای کاهش کلاهبرداری را توضیح می‌دهیم. اطلاع از این نکته‌ها، آگاهی بیشتر کاربران را در پی خواهد داشت و تجربهٔ استفاده از دیوار را برای داشتن معامله‌ها و تعامل‌های خوشایند افزایش خواهد داد.

دژهای جدید دفاعی دیوار

از ابتدای سال ۱۴۰۲، دیوار با هدف فراهم ساختن مسیرهایی امن و مطمئن برای فعالیت کاربران، همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه‌های مرتبط را آغاز کرده است. راهبرد دیوار در این زمینه، هم‌افزایی با شرکت‌های یادشده و به کارگیری تخصص آن‌ها در راستای هدف‌های تعیین‌شده برای افزایش امنیت کاربران است.

اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار، درباره این رویکرد تازه می‌گوید: «این اقدام برای آن است که در گام‌های گوناگون معامله بین کاربران دیوار، به جای اینکه ما خودمان وارد شویم، شرکت‌هایی را دخیل کنیم که به صورت تخصصی می‌توانند به کاربران در این مرحله‌ها کمک کنند.»
بخشی از اقدام‌هایی را که در این زمینه، در سال گذشته در دیوار اجرا شده است، در ادامه می‌خوانید:

  • پرداخت امن؛ راهکار مطمئن کاهش کلاهبرداری 

«پرداخت امن» که به تازگی به دیوار اضافه شده، روش جدید پرداخت مبلغ معامله یا بیعانه برای داشتن معامله‌ای قابل اطمینان و بدون کلاهبرداری است. در این روش پول پرداخت‌شدهٔ خریدار در حسابی واسط قرار می‌گیرد و تنها پس از تأییدِ دریافتِ کالا یا خدمات توسط خریدار، به حساب فروشنده واریز می‌شود. همچنین، فروشنده هم مطمئن است که پولش در حسابی امن قرار دارد و می‌تواند کالای خود را با اطمینان ارسال کند. از این روش می‌توان برای پرداخت مطمئن بیعانه هم استفاده کرد.

با استفاده از این راهکار، حالا کاربران دیوار می‌توانند از خدمات شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های دیگر در مراحل گوناگون معامله استفاده کنند، تا تجربه‌ای امن‌تر و راحت‌تر داشته باشند. در حال حاضر، ارائهٔ خدمت «پرداخت امن» در دیوار بر عهدهٔ سرویس‌دهندهٔ تومن است؛ اما به زودی، سرویس‌دهنده‌های دیگری هم برای این روش پرداخت به دیوار اضافه می‌شوند.

  •  احراز هویت ویدیویی

دیوار برای افزایش امنیت معاملات کاربران و کاهش کلاهبرداری، سرویس احراز هویت دیجیتال (ویدیویی) را راه‌اندازی کرده است.

پیش از این، کاربران دیوار می‌توانستند با وارد کردن شمارهٔ موبایل و کد ملی خود، احراز هویت اولیه را با کمک سامانه «شاهکار» پیش ببرند. اکنون با اضافه شدن احراز هویت ویدیویی -که مانند احراز هویت آنلاین برای باز کردن حساب بانکی است-، فروشندهٔ کالا یا ارائه‌دهندهٔ خدمات می‌تواند با ارسال ویدئویی کوتاه، احراز هویت تصویری خود را از سرویس‌های همکار دیوار دریافت کند. استفاده از این ویژگی در همه دسته‌های دیوار برای کاربران فراهم شده است.

به این ترتیب، کسانی که در دیوار کالا یا خدماتی مانند تعمیرات و… ارائه می‌کنند، هویتشان به‌صورت رسمی تایید و ثبت می‌شود؛ دیگر کاربران هم با دیدن احرازِ هویتِ تصویری آگهی‌گذار، می‌فهمند او همان فردی است که تصویرش در آگهی وجود دارد یا خیر (شبیه تأیید هویت راننده‌‌های تاکسی اینترنتی).

  • کارشناسی و ارزیابی قیمت 

با افزایش هنگفت قیمت خودرو و ملک، کلاهبرداری‌ها در این حوزه هم افزایش پیدا کرده است. کلاهبردارها خیلی وقت‌ها تلاش می‌کنند خودروها یا املاک دارای مشکل را با قیمتی بالا بفروشند. شما اما با استفاده از سرویس‌های تخصصی کارشناسی و ارزیابی قیمت می‌توانید تا حد خوبی مطمئن شوید که سرتان کلاه نمی‌رود.

اپلیکیشن دیوار با هدف کاهش امکان کلاه‌برداری، و تعیین اصالت و قیمت مناسب، افزونه‌های جدیدی را به پلتفرم خود اضافه کرده است. این افزونه‌ها با همکاری شرکت‌های معتبری از جمله کارنامه و همراه مکانیک (در حوزهٔ خودرو) و  الوملک (در حوزه ملک) در پلتفرم دیوار در دسترس است

در دسته‌بندی املاک، کاربران می‌توانند برای فهمیدن قیمت مناسب ملک، از نظر و تخصص مشاوران و کارشناسان شرکت الوملک استفاده کنند و قیمت واقعی و استاندارد ملکرا در آگهی خود قرار دهند؛ یا به عنوان خریدار، قیمت کارشناسی دریافت کنند.

  • مسیرهای جدید برای گزارش کلاهبرداری 

دیوار مسیرهای مختلفی را برای گزارش کلاهبرداری یا  حتی رفتار مشکوک برای کاربران در نظر گرفته است. این گزارش‌ها به تیم‌های گوناگون دیوار برای افزایش سلامت پلتفرم کمک می‌کند.

ساده‌ترین روش، لینکی است که زیر هر آگهی قرار دارد. اگر شما شاهد کلاهبرداری یا رفتار مشکوک بوده‌اید و آگهی مرتبط با آن، هنوز روی دیوار هنوز وجود دارد، می‌توانید از داخل آگهی، با زدن رو لینک «گزارش کلاهبرداری و رفتار مشکوک» آن را گزارش کنید.

اما دیوار مسیرهای تازه‌ای هم برای این گزارش کلاهبرداری ایجاد کرده است. در صورتی که آگهی فرد متخلف پاک شده است، می‌توانید به «دیوار من» بروید و از لینک «گزارش کلاهبرداری» استفاده کنید. در این روش دیگر حتی اگر کلاهبردار آگهی را پاک هم کرده باشد،امکان پیگیری تخلف وجود دارد. علاوه بر این، در چت دیوار هم می‌توانیدتخلف‌ها را گزارش کنید. کافی‌ است روی علامت سه نقطه در چت دیوار بزنید و به بخش گزارش تخلف بروید.

دست کلاهبردارها را رو کنید

داده‌های دیوار نشان می‌دهد که بیشترین آمار کلاهبرداری مربوط به نمونه‌های ساده‌ای است که کاربران با آگاهی از نشانه‌های آن‌ها می‌توانند خیلی راحت جلوی کلاهبرداری را بگیرند.

  • ارسال رسید جعلی

ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین شیوهٔ کلاهبرداری اینترنتی، استفاده از «رسید جعلی» است. در این روش، کلاهبردار با جعل رسید بانکی و ارسال آن برای شما، کالایی را بدون پرداخت پول به دست می‌آورد. کلاهبردارها، همراه با رسید جعلی،گاهی حتی پیامک جعلی واریز پول هم ارسال می‌کنند.

قدم اول برای مقابله با این شیوه از کلاهبرداری، اطمینان از واریز وجه است. برای جلوگیری از کلاهبرداری با رسید جعلی، کافی است عجله نکنید و برای اطمینان از واریز پول، موجودی حسابتان را از مسیرهای امنی مثل اینترنت بانک، موبایل بانک، یا دستگاه عابر بانک بررسی کنید. به هیچ رسیدی، حتی رسید پایا اطمینان نکنید. کلاهبردارها می‌توانند پس از گرفتن رسید، انتقال وجه پایا را لغو کنند.

  • دریافت بیعانه

درخواست پرداخت مستقیم بیعانه با روش‌هایی مثل کارت‌‌به‌کارت یکی از شیوه‌های مرسوم کلاهبرداری است. روش این کلاهبرداری اینگونه است:

شما با درخواست فروشنده، برای خرید کالایی بیعانه واریز می‌کنید؛ بعد، فردی که از شما بیعانه گرفته است، غیبش می‌زند. شما می‌مانید و دردسرهای پیدا کردن کلاهبردار و پس گرفتن پولتان، که آن هم اغلب ممکن نیست.

مهمترین شگرد کلاهبرداران در این شیوه، سوء‌استفاده از ذوق‌زدگی خریداران و وسوسهٔ شما با قیمت‌های ارزان است.

اگر برای معامله‌ای به پرداخت بیعانه نیاز دارید، فقط از «پرداخت امن» دیوار  استفاده کنید.

در «پرداخت امن» بیعانهٔ پرداخت‌شدهٔ خریدار در حسابی واسط قرار می‌گیرد و فقط پس از تأیید دریافت کالا یا خدمات توسط خریدار، به حساب فروشنده واریز می‌شود.

اگر فروشنده‌ای از شما درخواست کارت‌به‌کارت با بهانه‌هایی مثل بیعانه، شیرینی، هزینهٔ حمل‌ونقل و … داشت، تخلف او را هرچه سریع‌تر به دیوار اطلاع بدهید و از معامله خودداری کنید.

  • سرقت حساب کاربری

کد تأییدی که از طریق پیامک برای ورود به حساب کاربری در دیوار ارسال می‌شود، کاملاً محرمانه و شخصی است و به هیچ عنوان نباید در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد. این کد صرفاً برای احراز هویت شمارهٔ همراه کاربر است و باید فقط خود فرد صاحب حساب کاربری، آن را در بخش‌های مشخص‌شده وارد کند. دسترسی هر فرد دیگری به این کد تأیید، امکان سوءاستفاده از حساب کاربری و ایجاد مشکل‌های حقوقی و قضایی برای آن‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

بر همین اساس نیز برخی افراد متخلف با هدف این گونه سوء استفاده‌ها از حساب کاربران دیگر به بهانه‌هایی مانند نیاز به احراز هویت، مشکل آگهی یا موارد مشابه با فریب کاربر از او می‌خواهند که کد تاییدی که برای ورود به دیوار یا پلتفرم‌های دیگر نیاز است را برای‌شان ارسال کنند. افراد متخلف با گرفتن این کد و ورود به حساب کاربری افراد، از دیگران کلاهبرداری کرده و هیچ ردپایی هم از خود باقی نمی‌گذارند. در صورت بروز چنین اتفاقی دستگاه قضایی در اولین مرحله، صاحب سیم‌کارت را مسئول تخلف صورت گرفته تشخیص می‌دهد که می‌تواند منجر به تشکیل پرونده حقوقی برای او شود.

پشتیبانی دیوار به هیچ عنوان نه در قسمت چت  نه به هیچ روش دیگری درخواست اعلام کد تایید هویت‌ را مطرح نمی‌کند و هرگونه پیامی در قسمت چت برای دریافت این کد به معنای تلاش برای کلاهبرداری و سواستفاده از حساب کاربری افراد است.
هر کاربر دیوار به محض دریافت پیامی با مضمون ارائه کد تایید، می‌تواند ضمن مسدود کردن فرستنده پیام، حساب کاربری او را نیز به دیوار گزارش کند تا جلوی تخلفات بعدی این افراد گرفته شود.

link

مطالب مرتبط

دیوار

پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید

مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور»،‌ با اشاره به سابقه این ماجرا گفت: دیوار از ۱۸
مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر…
دیوار

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور» توسط وزارت راه

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و
ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای…
دیوار

اشتغال؛ رکورددار جستجوهای «هنری» در دیوار

گزارش دیوار به بهانه روز جهانی «هنر» نشان می‌دهد که جستجوی مشاغل مرتبط با «هنر» بیشتر از ۴۵ درصد کل جستجوهای این حوزه را تشکیل می‌دهد. کاربران دیوار در سال گذشته در
گزارش دیوار به بهانه روز جهانی «هنر» نشان می‌دهد که جستجوی مشاغل مرتبط با «هنر» بیشتر…
دیوار

آمارهای دیوار از آگهی‌های «هویج» در سالی که گذشت

بنابر گزارش روابط عمومی دیوار، کاربران این پلتفرم در سال گذشته دستگاه «آب‌هویج‌گیری» را بیش از همه عبارات مرتبط با هویج جستجو کرده‌اند، حتی بیشتر از خود هویج.
بنابر گزارش روابط عمومی دیوار، کاربران این پلتفرم در سال گذشته دستگاه «آب‌هویج‌گیری» را بیش از…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم