نشست «فرصت‌ها و تهدیدات تامین مالی نوآوری در ایران» در صندوق توسعه ملی برگزار شد

نشست «فرصت‌ها و تهدیدات تامین مالی نوآوری در ایران» در صندوق توسعه ملی برگزار شد. این جلسه از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی تامین مالی نوآوری و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوپدید است که توسط صندوق توسعه ملی به تازگی آغاز شده و دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، سیدمهدی سادات رسول، مدیرعامل صندوق فناوری شریف، گزارشی با موضوع «فرصت‌ها و تهدیدات تامین مالی نوآوری در ایران» را ارایه داد.

سادات رسول در ارایه‌ی خود گفت صندوق‌های توسعه ملی کشورهای دیگر تقریبا ۱۵ درصد سرمایه‌شان را در حوزه وی‌سی سرمایه‌گذاری می‌کنند. او تصریح کرد: «برخی صندوق‌ها مستقیم سرمایه‌گذاری می‌کنند، مثلا سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با مقیاس و نظیر دیجی‌کالا، اسنپ یا سیناژن. مشکلی که SWFها (صندوق‌های توسعه ملی) دارند این است که شرکت‌های استارتاپی ارزش‌گذاری بالایی نسبت به عرف معمول می‌کنند و از آن سمت شرکت‌ها هم فرصت‌های سرمایه‌گذاری گوناگونی دارند.»

او در ادامه‌ ارایه گزارش خود، با اشاره به فعالیت صندوق‌های توسعه ملی در کشورهای دیگر بیان کرد، معمولا صندوق‌ها در شرکت‌های میانی سرمایه‌گذاری می‌کنند یا با VCها و PEها شریک می‌شوند.

سادات رسول گفت: صندوق منابع بلندمدت دارد و می‌تواند بلند مدت سرمایه‌گذاری کند و بازدهی بگیرد.

در ادامه مراسم، سعید امینیان از معاونان صندوق توسعه ملی گفت: «قرار نیست صندوق در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کند. تمرکز صندوق بیشتر روی شرکت‌های بزرگ است؛ مثلا آنهایی که در حال IPO شدن هستند.» امینیان تصریح کرد، صندوق زیرمجموعه‌هایی تاسیس کرده که آنها وارد سرمایه‌گذاری استارتاپی می‌شوند.

در ادامه‌ی این نشست علیرضا صالح، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت ما برنامه سرمایه‌گذاری‌مان را مشخص کرده‌ایم و قرار نیست مسیر نهادهایی نظیر ششستا را برویم. او ادامه داد: «آیا اسنپ یک خودرو هم دارد؟ خیر؛ ولی دارد یک بنگاهی را می‌چرخاند. ما می‌خواهیم با این مدل وارد شویم. یک مدلی درست کردیم بنام “آی‌هوپ”. وارد سرمایه‌گذاری می‌شویم، ولی در امور اجرایی دخالت نمی‌کنیم. روی نیاز سرمایه‌ی بالای ۱۰۰ میلیون دلار با این روش وارد می‌شویم.»

صالح تصریح کرد: «با این روش که در نظر داریم ممکن است وارد طرح‌های مختلفی بشویم. ما نمی‌خواهیم رقیب شرکت‌های کوچک شویم. هیچ کدام از صندوق‌های ثروت دنیا دنبال کارهای خیرخواهانه نیستند. ما نیز دنبال کاری هستیم که سودآوری هم داشته باشد و قصد داریم بین ۸ تا ۱۰ درصد منابع‌مان را وارد سرمایه‌گذاری در لبه‌ی تکنولوژی کنیم.»

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه عده‌ای از بیرون دارند متقاضیان سرمایه را از مدل سرمایه‌گذاری صندوق می‌ترسانند، گفت: «قرار نیست ما یک غول ترسناک شویم.» او ادامه داد: اگر بخواهیم وارد فناوری‌های نو شویم باید از ابتدا یک بورس ایجاد کنیم. همانند دنیا که در آنجا بورس ایده داریم.

صالح در انتهای صحبت‌هایش از وی‌سی‌ها و کسانی که در حوزه نوآوری فعالیت کرده‌اند، تقاضای یاری‌رسانی به صندوق را کرد.

صالح با اشاره به مدل سیلیکون‌ولی بیان کرد در آنجا وی‌سی‌ها ۸۰ درصد تامین مالی استارتاپ‌ها را می‌کنند، ولی ۲۰ درصد در کسب‌وکارشان شریک می‌شوند و سود هم می‌کنند.

در بخش دیگری از این مراسم کمیل شاعری، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد مصوبه صندوق هوش مصنوعی امروز ایجاد شد و معاونت علمی، صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی هر کدام با سهم ۳۳ درصدی این صندوق را تاسیس خواهند کرد.

link

مطالب مرتبط

خبرها

مرکز نوآوری پلنت گزارش عملکرد خود را در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد

شبکه نوآفرینی سرآمد با نام تجاری پلنت، در خرداد ماه ۱۳۹۸ با استقرار در کارخانه نوآوری آزادی راه‌اندازی شد. پلنت به عنوان مرکز نوآوری در صنعت بیمه نقش نقطه اتصال
شبکه نوآفرینی سرآمد با نام تجاری پلنت، در خرداد ماه ۱۳۹۸ با استقرار در کارخانه نوآوری…
دیوار

دیوار و شیپور باز هم تهدید شدند

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری بازار مسکن همراه نیستند و در صورت عدم همراهی، باید مانع فعالیت این دو سایت شد. به
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری…
داتینرمزارزها و فین‌تک

در راستای توانمندسازی مالی صورت گرفت: ارائه طرح تسهیلاتی «پیش‌درآمد» بدون کارمزد

سومین طرح تسهیلاتی ویپاد، ترابانک پاسارگاد به نام «پیش‌درآمد» در راستای توانمندسازی مالی در دسترس عموم قرار گرفت. ویپاد پس از طرح تسهیلاتی «برآیند» با سقف پنجاه
سومین طرح تسهیلاتی ویپاد، ترابانک پاسارگاد به نام «پیش‌درآمد» در راستای توانمندسازی مالی در دسترس عموم قرار گرفت.…
تپسی

گزینه «عجله ندارم» هم از تپسی حذف شد

تپسی اعلام کرد گزینه «عجله ندارم» به ‌دستور قضایی از ابتدای هفته جاری از این تاکسی اینترنتی حذف شده است. پس از فشار سازمان تعزیرات حکومتی به اسنپ و تپسی در بهمن ماه
تپسی اعلام کرد گزینه «عجله ندارم» به ‌دستور قضایی از ابتدای هفته جاری از این تاکسی…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم